Konsultacje wychowawcze dla rodziców/opiekunów młodzieży to spotkania, w czasie których rodzice/opiekunowie nastolatków zadają psychoterapeucie pytania na temat niepokojących zachowań u ich dorastających dzieci/podopiecznych, tempa i poziomu ich rozwoju. Głównym celem konsultacji jest rozpoznanie trudności w aktualnym rozwoju nastolatka, które mogą dotyczyć zmiany w jego życiu (separacja, rozwód/rozstanie rodziców, śmierć rodzica, poznanie partnera/partnerki rodzica, zmiany progu edukacyjnego, trudności w budowaniu pierwszych relacji uczuciowych) oraz pojawiających się zaburzeń, np. zaburzeń nastroju i lękowych (np. epizody depresji młodzieńczej, fobii społecznej, OCD), wybuchów złości, zachowań autodestrukcyjnych, np. samookaleczeń, myśli i prób samobójczych, czy też trudności w relacjach z rówieśnikami, itp.
Spotkania te ukierunkowane są także na wspieranie rodziców/opiekunów nastolatków doświadczających trudności i problemów związanych z okresem dorastania dziecka (np. komunikacji z nastolatkiem, zmianą zachowań nastolatka, eksperymentowaniem z substancjami, określeniem swojej tożsamości).
W czasie spotkania konsultacyjnego stawiana jest wstępna diagnoza nastolatka i ustalane są możliwości udzielenia jemu dalszej pomocy, a niekiedy rodzinie (np. sugeruje się skierowanie rodziny na terapię systemową). W ramach konsultacji udzielane są również wskazania co do potrzeby podjęcia dalszej konsultacji z innymi specjalistami, np. z psychiatrą, neurologiem, seksuologiem, terapeutą systemowym, terapeutą uzależnień, itp.
Konsultacje są przeznaczone także, dla rodziców planujących rozwód lub przeżywających trudności i problemy w sytuacji okołorozwodowej lub doświadczających alienacji rodzicielskiej. Konsultacje trwają 90 minut i odbywają się raz w tygodniu lub co drugi tydzień. Liczba spotkań konsultacyjnych jest uzależniona od zgłaszanych problemów oraz potrzeb rodziców.
Konsultacja wychowawcza zazwyczaj połączona jest z psychoedukacją, której celem jest przede wszystkim udzielenie rodzicom/opiekunom informacji na temat prawidłowości rozwoju ich dziecka oraz sposobów radzenia sobie z trudnościami wychowawczymi z uwzględnieniem możliwości rozwojowych i potrzeb dziecka i rodziców/opiekunów. Tematem konsultacji i psychoedukacji może być każde zachowanie trudne, problemy i uczucia pojawiające się w relacji nastolatek-rodzic/opiekun, nastolatek-rówieśnicy, nastolatek-inni dorośli, nastolatek – zadania.
Psychoterapeuci