Umów wizytę
Alicja Potorska
tel. 505 691 979
alicja.potorska@terapioteka.pl
Małgorzata Rębiałkowska - Stankiewicz
tel. 502 701 880
malgorzata.stankiewicz@terapioteka.pl
Jolanta Jarczyńska
tel. 512 265 141
jolanta.jarczynska@terapioteka.pl
Alicja Potorska
tel. 505 691 979
alicja.potorska@terapioteka.pl
Małgorzata Rębiałkowska - Stankiewicz
tel. 502 701 880
malgorzata.stankiewicz@terapioteka.pl
Jolanta Jarczyńska
tel. 512 265 141
jolanta.jarczynska@terapioteka.pl
Adresaci szkolenia: szkolenie przeznaczone jest dla rad pedagogicznych, nauczycieli, wychowawców, pedagogów, psychologów szkolnych, dyrekcji szkół i placówek oświatowych oraz opiekuńczo-wychowawczych.
Forma pracy: grupowa (max. 25 osób)
Czas trwania szkolenia: 4 godziny zegarowe
W zakres szkolenia wchodzi:
– część wykładowa (2h),
– część warsztatowa (2h),
– dyskusja i podsumowanie (0,5h).
Cel szkolenia:
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z jak najszerszym spektrum zagadnień z obszaru profilaktyki zachowań ryzykownych młodzieży w tym także zachowań nałogowych potocznie określanych, jako uzależnienia behawioralne lub czynnościowe.
Szkolenie ma na celu nabycie wiedzy z zakresu tradycyjnych i nowych zachowań ryzykownych młodzieży podejmowanych w świecie offline oraz online (przestrzeni wirtualnej), umiejętności ich diagnozowania i przeciwdziałania im.
Cele szczegółowe:
Bloki tematyczne:
Kontakt do prowadzącego szkolenie:
tel. 512 265 141
e-mail: jolanta.jarczynska@terapioteka.pl
Doktor nauk humanistycznych, pedagog, profilaktyk, socjoterapeuta, psychoterapeuta pracujący w nurcie terapii poznawczo-behawioralnej. Adiunkt w Katedrze Pedagogiki Opiekuńczej i Profilaktyki Społecznej na Wydziale Pedagogiki na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
Badacz – zainteresowania naukowe skupiają się wokół teorii i praktyki profilaktyki zachowań ryzykownych młodzieży i uzależnień, w tym uzależnień od substancji psychoaktywnych i behawioralnych, zwłaszcza hazardu, problematycznego używania Internetu przez młodzież i młodych dorosłych oraz używania nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych przez młodzież.
Realizator licznych szkoleń w zakresie uzależnień behawioralnych, prelegent na krajowych oraz międzynarodowych konferencjach i seminariach naukowych poświęconych problematyce zachowań ryzykownych młodzieży, hazardu patologicznego i uzależnień behawioralnych.
Realizator badań naukowych w obszarze profilaktyki uzależnień behawioralnych. Autor polskiej adaptacji Skali SOGS-RA – do badania hazardu problemowego wśród młodzieży.
Autor licznych artykułów naukowych, dwóch monografii autorskich: Picie alkoholu przez młodzież w okresie dorastania a wybrane czynniki w środowisku rodzinnym (2009); Zaangażowanie w hazard młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej. Diagnoza zjawiska i jego wybranych uwarunkowań (2016) oraz redaktor naukowy pracy pt. Uzależnienia behawioralne i zachowania problemowe młodzieży. Teoria – diagnoza – profilaktyka – terapia (2014).
Autorka kilkunastu artykułów oraz 17 rozdziałów w monografiach wieloautorskich. Większość z nich poświęcona jest problematyce zachowań ryzykownych oraz nałogów behawioralnych.
Współorganizator bydgoskiego seminarium naukowego współfinansowanego ze środku Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych pt.: Wyzwania i dylematy związane z projektowaniem i realizacją badań w zakresie problematyki uzależnień behawioralnych. Co już wiemy? Co warto jeszcze poznać? zorganizowanym w Bydgoszczy w dniu 27 listopada 2017 roku.
Kierownik kilku projektów badawczych, w tym kilku poświęconych badaniom nad uzależnieniami behawioralnymi.
Wieloletni wykładowca między innymi takich przedmiotów, jak: Profilaktyka uniwersalna, Profilaktyka zachowań ryzykownych młodzieży z metodyką oraz Profilaktyka ukierunkowana na grupy ryzyka w wybranych krajach (Wydział Pedagogiki, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy).
Poniżej znajduje się wykaz wybranych artykułów i rozdziałów z monografii wieloautorskich autorstwa J. Jarczyńskiej poświęconych problematyce zachowań ryzykownych oraz uzależnień behawioralnych:
Jarczyńska J., Profilaktyka uzależnień młodzieży od nowych mediów – siecioholizm, socjomania internetowa, fonoholizm. W: Młodzież między ochroną a ryzykiem. Wspieranie rozwoju oraz pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla adolescentów i adolescentek; red. Barbara Jankowiak, Agata Matysiak-Błaszczyk; Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, 2017.
Jarczyńska J., Evaluation of the Psychometric Properties of SOGS-RA in the Polish Version; Journal of Education Culture and Society – 2016, Vol. 2, no 2, pp. 217-229.
Jarczyńska J., Nadmierne korzystanie z sieci społecznościowych przez młodzież szkolną: charakterystyka zjawiska, Studia Edukacyjne – 2016, nr 41, s. 237-260.
Jarczyńska J., Co zagraża młodzieży, a co chroni ją przed problemowym uczestnictwem w grach losowych; Wychowanie na co Dzień – 2015, nr 5, s. 43-50.
Jarczyńska J., Problematyczne używanie Internetu przez młodzież i młodych dorosłych – przegląd narzędzi do przesiewowej oceny tego zjawiska; Przegląd Pedagogiczny – 2015, nr 1, s.119-136.
Jarczyńska J., Test przesiewowy The South Oaks Gambling Screen Revised Adolescent SOGS-RA do oceny poziomu zagrożenia hazardem problemowym u młodzieży szkolnej – badania adaptacyjne i walidacyjne. W: Hazard i inne uzależnienia behawioralne: doniesienia z badań / red. Iwona Niewiadomska. Warszawa: Polska Fundacja Pomocy Humanitarnej „Res Humanae”,s. 21-38.
Jarczyńska J., Przegląd narzędzi do pomiaru hazardu problemowego wśród młodzieży, W: Uzależnienia behawioralne i zachowania problemowe młodzieży: teoria, diagnoza, profilaktyka, terapia, red. Jolanta Jarczyńska, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2014, s. 94-108.
Jarczyńska J., Orzechowska A., Siecioholizm i fonoholizm zagrożeniem współczesnej młodzieży, W: Uzależnienia behawioralne i zachowania problemowe młodzieży : teoria, diagnoza, profilaktyka, terapia / red. Jolanta Jarczyńska, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2014 s. 121-146.
Jarczyńska J., The Presentation of the SOGS-RA as a Screening Tool for the Identification of Problem Gambling among Schoolchildren; W: Behavioral addictions / ed. J. Chwaszcz, A. Palacz-Chrisidis. Lublin: Natanaleum Association Institute for Psychoprevention and Psychotherapy, 2014, s. 7-22.