Konsultacje wychowawcze dla rodziców/opiekunów dzieci to spotkania, w czasie których rodzice/opiekunowie dzieci zadają psychoterapeucie pytania na temat niepokojących zachowań u ich dziecka, jego tempa i poziomu rozwoju. Ich głównym celem jest rozpoznaniu trudności w aktualnym rozwoju dziecka, które mogą dotyczyć zmiany w jego życiu (separacja, rozwód/rozstanie rodziców, śmierć rodzica, poznanie partnera/partnerki rodzica, rozpoczęcie edukacji przedszkolnej/szkolnej), wczesnodziecięcych lęków, wybuchów złości, odmowy współpracy z rodzicami, trudności w relacjach z rówieśnikami.
Spotkania ukierunkowane są na rozwijanie umiejętności wychowawczych, w tym motywowanie dziecka do współpracy, wyznaczania granic dziecięcej swobody, uczenia dziecka samodzielności i regulacji emocji oraz rozwijaniu zasobów do radzenia sobie z trudnymi emocjami przeżywanymi w roli rodzica.
W czasie spotkania konsultacyjnego stawiana jest wstępna diagnoza dziecka i ustalane są możliwości udzielenia dalszej pomocy dziecku, a niekiedy rodzinie (np. sugeruje się skierowanie rodziny na terapię systemową). W ramach konsultacji udzielane są również wskazania co do potrzeby podjęcia dalszej konsultacji z innymi specjalistami, np. z psychiatrą dziecięcym, neurologiem, logopedą, terapeutą systemowym, itp.
Konsultacje są przeznaczone także dla rodziców planujących rozwód lub przeżywających trudności i problemy w sytuacji okołorozwodowej lub doświadczających alienacji rodzicielskiej. Konsultacje trwają 90 minut i odbywają się raz w tygodniu lub co drugi tydzień. Liczba spotkań konsultacyjnych jest uzależniona od zgłaszanych problemów oraz potrzeb rodziców.
Konsultacja wychowawcza zazwyczaj połączona jest z psychoedukacją, której celem jest przede wszystkim udzielenie rodzicom/opiekunom informacji na temat prawidłowości rozwoju dzieci oraz sposobów radzenia sobie z trudnościami wychowawczymi, z uwzględnieniem możliwości rozwojowych oraz potrzeb dziecka i rodziców/opiekunów. Tematem konsultacji i psychoedukacji może być każde zachowanie trudne, problemy i uczucia pojawiające się w relacji dziecko-rodzic/opiekun, dziecko-rówieśnicy, dziecko-inni dorośli, dziecko – zadania.
Psychoterapeuci